Thursday, August 12, 2010

گفتگوي روزانه ي محسن سازگارا شنبه 16 امرداد 2569


سلام،
شنبه 16 امرداد 89، هفتم آگوست 2010 میلادی
امروز در مورد هشت موضوع صحبت می کنیم.
ادامه ی اعتصاب زندانیان و واکنش ها
موضوع اول ادامه ی اعتصاب زندانیان سیاسی در زندان اوین است. آقای کروبی هم در صحبتی که با خانواده های این زندانیان سیاسی داشته ، گفته است که از فرزندانم می خواهم که اعتصاب غذای خود را بشکنند. اما بسیاری از خانواده ها گفته اند که مطمئن نیستیم که حرف آقای موسوی یا آقای کروبی به گوش زندانیان رسیده باشد، مسوولان هیچ جوابی به ما نمی دهند و 11 روز است که هیچ خبری از عزیزانمان نداریم.
حزب مشارکت امروز، شنبه، دعوت به روزه ی سیاسی کرده و بسیاری از بچه ها هم خواسته اند که امشب بعد از روزه ی سیاسی در ساعت 10 شب بر روی پشت بام ها در سراسر کشور الله اکبر گفته شود تا صدا در برابر استبداد بلندتر شده و زندانیان بدانند که تنها نیستند و ملت پشتیبان آنهاست. به نظر من اگر این کار درست انجام شود بزرگترین پشتیبانی از عزیزانی که در زندانها هستند و حکومت وادار به عقب نشینی خواهد شد چرا که خواهد دید یک ملت پشتیبان عزیزانش است.

41% از مردم دولت را در مسئله ی هسته ای ناموفق می دانند
در نظرسنجی که مرکز افکار سنجی دانشجویان به عمل آورده از 1172 نفر در تهران در مورد سیاست های هسته ای ایران پرسیده شده است که اولا 65 درصد از پاسخ دهندگان راجع به مفاد قرارداد میان ایران، ترکیه و برزیل ابراز بی اطلاعی کرده اند و در کل تنها 22 درصد بر این باور بوده اند که دولت در بحث هسته ای موفق عمل کرده و 41 درصد معتقد بوده اند که دولت در این زمینه ناموفق بوده است. جمعیت موافقان نسبت به سال گذشته رقم بسیار کوچک تری را نشان می دهد. چرا که بر اساس نظر سنجی همین مرکز در سال گذشته 45 درصد از پرسش شوندگان دولت را در مسئله ی هسته ای موفق می دیدند و تنها 21 درصد از مردم دولت را ناموفق می دانستند. این نشان می دهد که عقاید مردم نسبت به عملکرد دولت نزدیک به 50 درصد تغییر کرده است.

تشبث به ملی گرایی از سوی آقایان
بعد از صحبت های آقای رحیم مشایی در مورد مکتب ایرانی و ملی و اینکه آقایان به یاد ملی گرایی افتاده اند و می خواهند نظر مردم را بلکه به این طریق به دست بیاورند، موج حملات از سوی جناح اصولگرا بر علیه آقای رحیم مشایی شدت گرفته است. علی مطهری، احمد توکلی، عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و احمد خاتمی از جمله کسانی بوده اند که به سخنان رحیم مشایی حمله کرده اند. مطرح کردن اینگونه صحبت ها که مدتی است از سوی آقای احمدی نژاد و رحیم مشایی ابراز می شود بیش از هر چیز نشان دهنده ی ماهیت پوپولیستی این آقایان است و مشخص است که آقایان می دانند حکومت ولایت فقیه شان جایی در بین مردم ندارد و می دانند که آقای خامنه ای آخرین ولی فقیه آن کشور است و به همین دلایل تلاش می کنند که بلکه بتوانند با تشبث به ملیت و ملی گرایی بتوانند نظر افکار عمومی را جلب کنند.
نکته ی دیگری که ممکن است پشت این حرف ها نهفته باشد این است که برخی بر این باورند که به دلیل نزدیکی آقای احمدی نژاد و رحیم مشایی به پاره ای محافل داخل سپاه ممکن است این آقایان درصدد این باشند که با استفاده از این سخنان نظر بخش هایی از سپاه و حتی بخش هایی از ارتش و مردم را به خود جلب کنند تا در صورتیکه ببینند مردم دست از مقاومت بر نمی دارند با اقدام به کودتا از راست بخش های دیگر قدرت را سرنگون کرده و زمام امور را خود در دست بگیرند.
به هرصورت پذیرش این اگرها و مگرها به بررسی بیشتر نیاز دارد و باید دید که چرا این آقایان اینگونه سخنان به ظاهر ملی گرایانه را مطرح می کنند. چرا که به هر حال هیچکس باور نمی کند که دل این آقایان برای منافع ملی و یا فرهنگ ملی بسوزد چرا که عملکردشان خلاف این را نشان می دهد. وقتی پای اسلحه به سیاست باز می شود باید احتمال هر چیزی را داد حتی اینکه گروهی که اسلحه در دست دارند بخواهند بخش های دیگری از قدرت که در دست اصولگرایان است و همینطور شخص آقای خامنه ای و بیتش را که در رقابت با آقای احمدی نژاد و اعوان و انصارش هستند را کنار بزند.

تشدید صف بندی های درون حاکمیت
آقای علاالدین بروجردی، نماینده ی مجلس، دوباره به بحث مذاکره با آمریکا حمله کرده است، بحثی که آقای احمدی نژاد و اطرافیانش مطرح می کنند. وی گفته است که هرگونه مذاکره با آمریکا باید به تایید رهبری برسد و کاملا مشخص است که صف بندی میان دسته ایی که پشت آقای خامنه ای ایستاده اند و آنهایی که از احمدی نژاد پشتیبانی می کنند همینطور پررنگ تر می شود.

آستیگماتیسم سیاسی
آقای کوچک زاده، نماینده تندروی مجلس، که پشتیبان احمدی نژاد هم است دوباره صحبت از حبس خانگی رهبران جنبش سبز سخن به میان آورده است. به نظر می رسد که این آقایان آستیگماتیسم سیاسی دارند چرا که امثال آقای کوچک زاده و همه ی کسانی که پشت دولت کودتا هستند هر روز که می گذرد وقتی می بینند که جنبش محکم ایستاده و حرکت می کند تصورشان این است که اگر چند نفر از رهبران را گرفته و دستگیر کنند خواهند توانست جنبش را سرکوب کنند. آنچه که آستیگماتیسم سیاسی این آقایان اجازه نمی دهد که آن را ببینند حرکتی است که در عمق جامعه ی ایران جریان دارد و این همان جنبش گذار به دموکراسی است که ریشه در اعماق جامعه ی ایران دارد و به این شخص یا آن شخص بستگی ندارد و ای بسا هر نوع محدودیت برای رهبران جنبش، جنبش را به شتاب بیشتر هم بیاندازد.

موشک S300 و دروغ بزرگ خبرگزاری فارس
خبرگزاری فارس مطرح کرد که ایران چند موشک اس 300 از بلاروس خریداری کرده است که بلافاصله بلاروس این خبر را تکذیب کرد و بعد از چند ساعت خبرگزاری فارس خبر را از روی وب سایت خود برداشت. به نظر می رسد که این یک دروغ بزرگ است که مطرح شده چرا که سیستم موشکی اس 300 با تمام تبلیغاتی که روی انجام گرفت سرانجام از سوی روسیه به ایران داده نشد و بعید هم است که بلاروس بتواند چنین کاری بکند اما مطرح شدنش از سوی خبرگزاری سپاه می تواند یک بلوف سیاسی-نظامی باشد برای اینکه در واقع بتوانند دنیا را دچار شبهه کرده و در داخل هم اینگونه وانمود کنند که توانایی جنگ و دفاع از کشور را دارند.

بررسی حمله ی احتمالی اسرائیل به ایران
گروهی از بازنشستگان سازمان اطلاعاتی آمریکا، سی آی ای، در نامه ی تحلیلی به آقای اوباما خطر حمله ی اسرائیل به ایران و پیامد های چنین اتفاقی را مطرح کرده اند.

حبس تعلیقی برای رییس دفتر مشایی
آقای بهداد، رییس پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و رییس دفتر آقای مشایی، به دلیل توهین به آقای لاریجانی به هفت ماه زندان تعلیقی محکوم شده است و این کشمکش بین قوه ی قضائیه و دولت با این محکومیت ابعاد دیگری به خود گرفته است.

امارات: حمله به کشتی ژاپنی کار القاعده بود
دولت امارات اعلام کرده است که ماجرای حمله به کشتی ژاپنی در تنگه ی هرمز به دست القاعده بوده و حتی اعلام داده شده است که از نوع حمله های انتحاری بوده باشد. همچنین امارات محدودیت حمل بنزین به ایران را افزایش داده و رویترز هم همانگونه که دیروز اعلام کردیم گفته بود که ایران نزدیک به 129 تومان در هر لیتر بنزین را گرانتر از بهای جهانی خریداری می کند.
اندکی صبر سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.
به امید پیروزی ایران و ایرانی

No comments:

Post a Comment