Monday, March 8, 2010

يكشنبه 16 اسفند 2568

سلام،
یکشنبه شانزدهم اسفند ماه 88، هفتم مارس 2010 میلادی
امروز درباره ی 9 موضوع صحبت می کنیم.

اطلاعیه ی زهرا رهنورد در آستانه ی روز جهانی زن
فردا هشتم مارس، 17 اسفندماه، روز جهانی زن است. از آنجاییکه جنبش زنان برای حقوق مساوی در ستون جنبش سبز ایران قرار دارد و به حق زنان در مبارزه ی آزادیخواهانه ی ملت ایران نقش پیشرو و رهبری را بر عهده دارند، این روز اهمیت خاصی دارد و بر عهده ی همه ی ما اعم از زن و مرد است که
که جنبش آزادیخواهانه و تساوی طلبانه ی زنان را پشتیبانی کنیم. در همین راستا خانم دکتر زهرا رهنورد اطلاعیه ی را صادر کرده است که به همه توصیه می کنم آن را مطالعه کنند. نکاتی بسیاری در این اطلاعیه وجود دارد و به نظر من یکی از بهترین آنها این است که خانم رهنورد یک سیر تاریخی از زنان بزرگ ایران از قبل و بعد از اسلام نقل کرده و به درستی اشاره کرده است که در 120 سال گذشته زنان نقش مهمی در تمامی جنبش های سیاسی، اجتماعی و آزادیخواهانه ی ما داشته اند و به خصوص به نقش جدی و اساسی زنان در جنبش سبز تاکید کرده است که به حق می توان این نقش را نقشی پیشتازانه نامید. من فکر می کنم با نکاتی که خانم رهنورد در این اطلاعیه مطرح کرده اند یکبار دیگر با پذیرش پلورالیسم و تفاوت طیف های مختلف مرد و زن در جنبش راهی برای همسویی، هم هدفی و همراهی از سوی خانم رهنورد مطرح شده است. به هر صورت روز جهانی زن را بر تمامی زنان آزادیخواه و شیرزنان ایران مبارک باشد و امیدوارم که به زودی شاهد کشوری باشیم که زنان پا به پای مردان از حقوق مساوی برخوردار باشند و تلخی تبعیض هایی که در تمام این سالیان بر زنان روا شده از جامعه رخت بربندد و زن و مرد بتوانیم آزادی و دموکراسی را در کشور جشن بگیریم.

ایران در "یک جهان"
در فستیوال فیلم های مستند تحت عنوان "یک جهان" که سالیانه با محوریت حقوق بشر در پراگ، پایتخت کشور چک برگزار می شود، امسال یک بخش این فستیوال به موضوع "ایران زیر ذره بین" اختصاص دارد که فیلم های مختلفی در آن به نمایش درخواهد آمد از جمله فیلم حنا مخملباف با عنوان "روزهای سبز" و این فستیوال نگاه ویژه ای دارد به نقض حقوق بشر در ایران در طول یکسال گذشته و مبارزات مرد در قالب جنبش سبز ایران.

کارگران 24 ماه بدون حقوق!
کارگران شرکت چینی حمید در قم، 24 ماه است که حقوق نگرفته اند و یکی از کارگران در مصاحبه ای که با خبرگزاری کار ایران داشته گفته است خود قبل بسیجی بوده ولی حال به سرنوشت دچار شده است و اینکه اکنون کارگران با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

اعتراض سینماگران
آقایان کیومرث پوراحمد و مهدی هاشمی، دو تن از سینماگران نام آور ایران در اطلاعیه ای به دستگیری آقای جعفر پناهی اعتراض کردند.

روح سرگردان دوباره در احمدی نژاد حلول کرد
چند وقتی بود از آقای احمدی نژاد حرف های عجیب و غریب کمتر شنیده بودیم اما مثل اینکه روح سرگردانی که ایشان را به گفتن این سخنان وادار می کند در ایشان حلول کرده و گفته اند که وزارت اطلاعات ایران پاکترین سیستم اطلاعاتی در جهان است و در ضمن حادثه ی 11 سپتامبر نیز به طور کل دروغ بوده است. به نظر من حیف است که آقای احمدی نژاد صحبت نکند چرا که وقتی دهان باز کرده و سخنانی اینگونه می گوید خوراک خوبی برای جنبش درست می کند که جنبش بتواند بخش جوک ها و شوخی ها را فعال تر کند.

ابتکار بچه های دانشگاه گرگان
بچه ها در دانشگاه گرگان با دستکاری بلندگوهای دانشگاه موفق شدند با واکمن و ضبط های خودشان شعار مرگ بر خامنه ای را در سراسر دانشگاه پخش بکنند. به نظر من این از آن کارهای زیرکانه و خوبی است که قابل اجرا در تمام دانشگاه ها و سایر موسسات هم می تواند باشد.

توهین کیهان یه ترک ها؛ صدای اصولگرایان هم درآمد
به دنبال توهین کیهان به هموطنان ترک ما سر و صدای سایت های اصولگرا هم درآمده از جمله سایت آتی نیوز که شدیدا به کیهان انتقاد کرده است.

اعتراف صفار هرندی به دزدی اینترنتی
آقای صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سمیناری که برای ارتش سایبری و فعالیت های دزدی اینترنتی برگزار شده است با افتخار مسوولیت این دزدی های اینترنتی را بر عهده گرفته و فکر می کنم که ایران نخستین کشوری است که هکر بودن و دزدی اینترنتی را گردن گرفته به آن افتخار می کند. گویا امثال آقای صفار هرندی نمی دانند و یا متوجه نیستند که این قبیل کارها در بسیاری از کشورهای دنیا جرم است و اکنون از نقاط مختلف دنیا می توان علیه حکومت ایران طرح شکایت کرد. به هر صورت جالب است وقتی این آقایان اینطور افتخار می کنند درست مانند این است که کسی به دزدان دریایی به جای نیروی دریایی افتخار کند.

قاشق زنی سبز
نکته ی نهمی که می خواستم بگویم، پاسخ به یک سوال است و آن اینکه ما در چهارشنبه سوری وقتی که مراسم چهارشنبه سوری را برگزار کردیم و قاشق زنی و ایجاد سر و صدا با کوبیدن بر ظرف های بزرگتر را تبدیل به یک اعتراض بزرگ کنیم و یا حرکت دادن ماشین ها و ایجاد سر و صدا چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ باید گفت که وقتی یک ملتی اینگونه صدای اعتراض خود را بلند کرده با استفاده از یک سنت قدیمی این اعتراض را به شهرهای دیگر نیز برساند، هم از یک طرف صدای خود را به گوش دنیا رسانده و از طرف دیگر حکومتی که اینگونه دوربرداشته و دائما تبلیغ می کند که مخالفان ما که در جنبش سبز فعالیت می کنند در اقلیت هستند و این ماییم که اکثریت را در اختیار داریم و موفق شدیم که فتنه ی آنها را سرکوب کنیم و امثال این چاخان ها، در مواجه با حرکت و اعتراض میلیونی مردم مشتش باز خواهد باشد. از طرفی این حرکت به ملت روحیه خواهد داد و هم این که دنیا را نیز متوجه خواهد کرد که یک اکثریت بزرگی از ملت با حکومت موجود مخالفند. همانگونه که پیشتر هم عرض کردم این روش اعتراضی در شیلی و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین اجرا شده است. بنابراین فکر می کنم بهتر است این روش که پیشنهاد بچه ها بوده است را فعالان ما، بچه های دبیرستان ها، دانشجویان و سایر فعالان از حالا در تدارک انجامش باشند. در واقع کاری که می کنیم این است که بعد از مراسم چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش، مراسم قاشق زنی بزرگ یا قاشق زنی سبز را انجام دهیم.
اما در همین راستا بلافاصله بعد از چهارشنبه سوری در پنجشنبه ی آخر سال ما سنت رفتن به گورستان ها و بزرگداشت درگذشتگان مان را داریم که قطعا این فاتحه ی اهل قبور باید توام باشد با بزرگداشت شهدایمان. بنابراین حضور در آنجا کار واجبی است که فکر می کنم مراسم درخوری خواهد بود و باز هم تاکید می کنم که بزرگداشت شهدا، بزرگداشت جنبش ماست.

تا فردا، شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید،
به امید پیروزی ایران و ایرانی V

No comments:

Post a Comment