Tuesday, February 8, 2011

گفتگوي روزانه ي محسن سازگارا آدينه 15 بهمن 2569

سلام
جمعه 15 بهمن ماه 1389، 4 فوریه 2011 میلادی
در مورد 9 موضوع امروز صحبت میکنیم.

موضوع اول اینکه از بند 250 اوین که زندانیان سیاسی آنجا هستند خبر میرسه که کماکان ارتباطات و تلفنها قطع است و مقامات امنیتی سعی میکنند زندانیان سیاسی را در تنگنا و فشار قرار بدهند.

نکتهء دوم اینکه در نشست سینما تک جشنوارهء کن در پاریس، رییس جشنوارهء کن اعلام کرد که جایزهء ویژهء امسال جشنوارهء کن به جعفر پناهی فیلمساز شجاع و مبارز ایرانی تعلق میگیره.

نکتهء سوم اینکه دو نفر از مشاوران سازمان ملل هم روند افزایش اعدامها در ایران را محکوم کردند. قبلاً کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل هم از افزایش اعدامها در ایران ابراز نگرانی کرده بود و آنرا محکوم کرده بود. موجی از محکومیت شتاب گرفتن ماشین اعدام در ایران بپاخواسته، از سازمانهای دولتی، غیر دولتی، شخصیتی، جناحهای مختلف بر سر این موضوع ابراز نگرانی میکنند.

موضوع چهارم اینکه یکی دیگر از اسناد ویکیلیکس که منتشر شده در اون از قول آقای مالکی نخست وزیر عراق میگه که ایران و سوریه در مسلح کردن مخالفین در عراق دست دارند.

نکتهء پنجم اینکه در حالیکه سیل در کرمان و فارس لااقل 5 قربانی گرفته و سه نفر هم مفقود هستند و بیش از 6000 خانه را از بین برده و یا در محاصرهء سیل قرار داده، آقای نمایندهء کرمان در مجلس شکر خدا کرده از شکستن شاخ استکبار جهانی و عنوان کرده که رحمت الهی برای پر شدن رودخانه ها جاری شده.

نکتهء ششم اینکه روزنامهء کیهان در شمارهء پریروز خودش پشت سر اسم آقای زین العابدین بن علی، رییس جمهور دیکتاتور و مخلوع تونس نوشته (ع) یعنی علیه سلام!

نکتهء هفتم اینکه سایتهای طرفدار دولت پیشنهاد برکناری آقای هاشمی رفسنجانی و جانشینی آقای مهدوی کنی را برای ریاست مجلس خبرگان در اجلاس آتی این مجلس مطرح کرده اند. این حرف مدتی است که مطرح شده و سعی میکنند بلکه بتوانند آقای رفسنجانی را از ریاست مجلس خبرگان کنار بگذارند. همین سایتهای طرفدار آقای احمدی نژاد برای مخالفین دولت در مجلس شورای اسلامی هم خط و نشان کشیده اند و گفته اند که مدافعین استیضاح وزیر در مجلس را اسنادی ازشان دارند که منتشر خواهند کرد و آنها را رسوا خواهند کرد. آقای نادران از سایت الف در عوض مطرح کرده که آقای مشایی و دار و دستهء او فتنهء جدید هستند و دنبال این هستند که انتخابات مجلس را در دست بگیرند و با گرفتن مجلس آنوقت ریاست جمهوری را برای دورهء بعدی در دست بگیرند.

نکتهء هشتم اینکه آقای علی لاریجانی گفته که قطع اینترنت در مصر دردی را دوا نمیکند. درحالیکه همین دیروز از تهران، آذربایجان شرقی و بسیاری دیگر از نقاط کشور خبر رسید که سرعت اینترنت را باز حکومت ایران پایین آورده برای اینکه اخبار مصر و حرفهایی که بچه ها در اینترنت میزنند را سانسور بکنند و چند روز گذشته دیدیم که جلوی خبرگزاری رویترز یا بخش خبری یاهو و مسیرهایی که از گوگل به بعضی سایتها میره را مسدود کرده است. جالبه که آقای لاریجانی به عنوان مسوول حکومتی این حرف را میزنه که پیشتاز مسدود کردن و سانسور اینترنت و ماهواره و بستن راههای ارتباطی است.

اما بحث آخر ما درمورد مصر است که ابتدا یک مروری باید بکنیم در مورد اخبار 24 ساعت گذشته تا بعد به بحث اصلی راجع به مصر برسیم. اما قبل از آن 2 خبر را هم باید از یمن و الجزایر مطرح کرد که در یمن تظاهرات برگزار شد، طرفداران حکومت در میدان آزادی یمن جمع شدند و در نتیجه بچه های مخالف رفتند به دانشگاه و دهها هزار نفر تجمع کردند و خواهان برکناری آقای عبدالله صالح رییس جمهور یمن شدند. البته ایشون قول داده که در 2013 قول داده که نه خودش و نه پسرش نخواهند آمد. ظاهراً این آقایان همگی یک آقای مجتبی در جیبشون دارند که برای بعد از خودشان ذخیره کرده اند و الان همه شان سیاستشون خریدن زمان و دفع الوقت کردن هست تا بتونند سر فرصت مناسب مخالفان را سرکوب کنند. در الجزایر هم آقای بوتفلیقه قول داده که قانون اضطراری و شرایط ویژه را لغو بکنه و انتخابات آزاد برگزار بکنه. مخالفین در الجزایر هفتهء آینده را برای تظاهرات تعیین کردند. در سوریه هم امروز قرار است که تظاهرات علیه بشار اسد برگزار بشه.
اما در 24 ساعت گذشته در مصر بعد از اینکه لباس شخصی ها و ساندیس خور ها به معترضین حمله کردند، ارتش کمی در میانه ایستاده و دیروز از شدت درگیری ها کاسته شد. مجموع درگیری ها در میدان تحریر مصر، در میدان آزادی مصر 5 کشته و نزدیک به 1000 زخمی بجا گذاشته. دستور روز حکومت مصر این است که چماقداران و ساندیس خورهای خودش را مأمور کرده که به خبرنگاران خارجی حمله بکنند، بیش از 20-30 خبرنگار مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند که اینکار باعث واکنش جهانی ایجاد کرده. حکومت مصر چون اساس درآمدش بر مبنای توریسم هست نمیتواند با دنیا بلافاصله قطع رابطه بکند و همهء خبرنگاران را بیرون بکند آنچنان که حکومت ایران اینکار را کرد، بهمین دلیل مجبوره که کج دار و مریز رفتار بکنه ولی امیدوار است که با ایجاد ترس در بین آنها جلوی گزارش دهی آنها را بگیرد.
همینطور بچه های 6 آوریل، یعنی بخش جوانان جنبش با آقای البرادعی و اخوان المسلمین و جبههء پشت سرش اعلام کرده اند که با دولت مذاکره نمیکنند مادامی که آقای مبارک بر سر کار باشد. بدین ترتیب آقای احمد شفیق، نخست وزیر، که گفته بود از درگیری میدان تحریر ابراز تأسف و عذرخواهی کرده بود و گفته بود میخواد با مخالفین صحبت بکنه، ابراز ناکام مانده. یک حزب هم که نوعی وفادار به حکومت مبارک محسوب میشد و با عمر سلیمان معاون آقای مبارک داشت صحبت میکرد به دلیل جوی که مخالفین دارند، اون هم اعلام انصراف داد و گفته که دیگر صحبت نمیکند. آقای حسنی مبارک در مصاحبه با خانم کریستین امانپور اعلام کرد که به هیچ وجه دیگر کاندیدای رییس جمهوری نخواهد بود و او خسته است و قرار هم نبوده از اول که پسرش کاندیدا بشود و جمال مبارک، آقا مجتبی در مصر، قرار نبوده بیاید و به قدرت برسد در حالیکه همهء کسانی که به او نزدیک کرده اند و میشناسند میدانند که این حرف دروغ است و از مدتها قبل تدارک کرده بود که پسرش را به قدرت برساند.
به هر صورت آقای مبارک در پاسخ درخواست آمریکا که گفته بهتر است بلافاصله انتقال را شروع بکند، و فشاری که آقای اوباما به او می آورد، گفته که آقای اوباما مصر را نمیشناسد و گفته که من اگر بروم هرج و مرج میشود و با چماق کشانش هم در عمل ایشون میخواهد نشان بدهد که هرج و مرج در کمین مصر است. در حالیکه به قول مفسر تلویزیون سی ان ان آقای فرید ذکریا، که میگه گیرم اوباما نمیشناسد، آیا ملیونها مصری هم و هزاران نخبهء مصری هم که میگویند بهتر است مبارک همین الان برود آیا مصر را نمیشناسند؟ مبارک به هر صورت باز هم پشت پرده دارد نون این را میخورد و سعی میکند بگوید که اگر من بروم یک چیزی مثل جمهوری اسلامی بر سر کار میاید و اسلامگراها می آیند، یعنی همان چیزی که مسوولان ایران غیرمسوولانه و در کمال نادانی، شاید هم در کمال دانایی و همسو با اسراییل شده اند و این را مطرح میکنند و به هیچ وجه نمیخواهند که دومینوی دموکراسی در منطقه ادامه پیدا بکند و دیکتاتورها پشت سر هم سرنگون بشوند چرا که دامن خودشان را هم میگیرد.

به هر صورت مهمترین نکته این است که 7 نفر از جوانان 6 آوریل را دستگیر کرده اند امنیتی های رژیم مصر شروع کرده اند به شناسایی بچه های فعال و با آنها دارند برخورد میکنند، یک عده از فعالین مخفی شده اند و تصمیم نهایی نیروهای مخالف این شده امروز راهپیمایی بزرگ را که به عنوان خداحافظی با مبارک بوده برگزار بکنند، جلوی کاخ رییس جمهوری بروند که امیدواریم موفقیت آمیز باشد و بتواند نیروی بزرگی را آزاد کنه. استدلال مخالفین این است که درآمد اصلی مصر بر توریسم بنا شده، ادامهء این وضع درست مثل این است که در ایران صنعت نفت را شما بخوابانید، بنابراین ادامهء اینکار مبارک را ناچار به عقب نشینی خواهد کرد، آنچنان که آقای عمر سلیمان معاونش هم روی همین خیلی مانور میکرد و استدلال میکرد.
به هر صورت وقایع امروز در مصر با اهمیت است و باید دید چه میشود.
اندکی صبر، سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی


--

No comments:

Post a Comment