Sunday, January 16, 2011

گفتگوی روزانه محسن سازگارا چهار شنبه 22 دی 2569

سلام،

چهارشنبه 22 دی 89، 12 ژانویه 2011 میلادی

در مورد 7 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه شایعه است که دولت به دلیل اینکه ماهیانه برای پرداخت نقدی یارانه ها باید 2500 میلیارد تومان لااقل بپردازد و این پول را ندارد تصمیم دارد که در پاره ای از مواضع عقب نشینی بکند از جمله برای اینکه نانوایی ها هم قیمتهایی که تعیین شده برایشان صرف نمی کند و اعتراض کردند، تصمیم گرفته که قیمتها را در همین سطح نگه دارد ولی به نانواییها کمک نقدی بکنند یا آرد را ارزانتر به آنها بدهند. بنزین 400 تومانی هم شایع است که می خواهد برساند به 150 لیتر در ماه و سهمیه گازوییل 150 تومانی را هم اضافه بکند غیر از اینکه 1000 لیتر هم 16.5 تومان بدهد. به هر صورت این آشفتگی در کار دولت بر اساس آن بحثی که قبلاً هم کرده بودیم که هر جا ببیند که کار سخت است قرار است عقب نشینی بکند، بیش از پیش دارد خودش را نشان میدهد و باید انتظار داشت که کلاف سردرگمی را دولت نادان درست بکند که هم خودش گیر بیافتد و هم بسیاری دستگاه های حکومتی و مردم در آن گرفتار شوند. دلار هم در بازار قیمتش به 1100 تومان رسیده و از اینجا پایین هم نمی آید، انتظار می رود در روزهای آینده بازهم افزایش قیمت دلار را داشته باشیم. اصل ماجرا به دلیل سقوط ارزش ریال است.

نکته دوم اینکه مجله اکونومیست در گزارشی عنوان کرده که سرمایه گذاری مستقیم در ایران از سه میلیارد و دویست میلیون دلار در سال 2009 به یک میلیارد و ششصد و نود میلیون دلار یعنی در حدود نصف در سال 2010 کاهش پیدا کرده.

نکته سوم اینکه سازمان عفو بین الملل احکام نسرین ستوده و شیوا نظرآهاری را محکوم کرده و آنرا بیشرمانه و تمسخر عدالت خوانده. خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خواهان آزادی جعفر پناهی فیلمساز ایرانی شده و گفته ایران کنوانسیونهای بین المللی آزادی بیان را امضاء کرده و حکم علیه پناهی مصداق بارز و روشن نقض آزادی بیان است. خبرهای رسیده حاکی است که خانواده ضیاء نبوی مبارز دانشجویی و زندانی سیاسی که در زندان کارون اهواز تبعید شده در ملاقات با او زیر فشار و توهین مقامات امنیتی قرار گرفتند.

نکته چهارم اینکه آقای مهندس موسوی در مصاحبه ای که با سایت کلمه صورت داده عنوان کرده که سبز بودن یعنی در کنار همدیگر بودن با هر گرایش و هر عقیده و هر بینشی. وظیفه اطلاع رسانی در این مرحله مبرم ترین وظیفه ای است که در پیش روی ما قرار دارد، روشهای حکومت را روشهای استالینی و چایوشسکو در رومانی خوانده و گفته کارهایی را کردند که روی گوبلز وزیر تبلیغات هیتلر را سفید کردند. آقای موسوی مطرح کرده که جنبش سبز داخل خانه مقامات هم نفوذ کرده و سرکوبها سطح مطالبات مردم را بالاتر می برد ضمن اینکه جنبش عمق و وسعت بیشتری پیدا کرده. آقای خاتمی هم در صحبتی جواب آقای جنتی را داده و گفته کسانی که مردم را قبول ندارند حق ندارند برای مردم تعیین تکلیف کنند و فقط در انتخابات آزاد است که معلوم می شود مردم چه کسی را قبول دارند. آقای خاتمی در ضمن گفته که خیزش بعدی ممکن است به سوی نظام و جمهوری اسلامی نباشد.

نکته پنجم اینکه آقای بن علی رئیس جمهور دیکتاتور تونس در مقابل اعتراضات مردم عقب نشینی کرده. ایشان پس از اینکه شلوغی ها در تونس به دنبال خودسوزی یک جوان به دلیل بیکاری شدت گرفته دستور داده کلیه مدارس و دانشگاه ها را تعطیل بکنند. دولت کشتن 20 نفر را تایید کرده ولی مخالفین آمار کشتگان را بیش از 50 نفر ذکر می کنند. آقای بن علی قول داده 300 هزار شغل درست بکند ولی نا آرامی های مردم پایان نگرفته و روز گذشته بسیاری از هنرمندان و چهره های شاخص تونس هم به خیابان آمدند و به تظاهرات پیوستند و در تظاهرات شرکت کردند. در الجزایر هم نا آرامی ها به دلیل بیکاری افزایش پیدا کرده و تاکنون صحبت از کشته شدن 2 نفر و مجروح شدن صدها نفر هست.

نکته ششم اینکه مسئله بحران عدم ارسال سوخت به افغانستان و تیرگی روابط دو کشور کماکان ادامه دارد. اتاق بازرگانی افغانستان تهدید کرده که روابط تجاری خود را با ایران قطع خواهد کرد تجار افغانی و وارد کننده های افغانی. آقای رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفته که مشکل حل شده و ارسال کامیونهای سوخت آغاز شده. خانم کلینتون که به منطقه خاورمیانه سفر کرده در مصاحبه مطبوعاتی گفته که هیچگونه مذاکره محرمانه ای آمریکا با ایران ندارد. هیچ کانال دیپلماتیک غیر رسمی معامله یا بده بستان بزرگی بین تهران و واشنگتن نیست. او گفته که ابوظبی و دوبی در تحریم علیه ایران عالی عمل کردند. البته آقای مهمانپرست اعلام کرده بود که سفر خانم کلینتون در مورد تحریم ها علیه ایران در منتطقه بی فایده است.

ونکته آخری مصاحبه شاهکار آقای مصلحی وزیر اطلاعات است که ایشان شاید به عنوان اولین سازمان اطلاعاتی در دنیا رسماً اعلام کرده که در موساد اسراییل ایران نفوذ کرده و شبکه نفوذی در موساد اسراییل دارند. معمولاً سازمانهای اطلاعاتی این حرفها را نمی گویند و نمی پذیرند و اعلام کرده که 100 نفر تا الان در ارتباط با ترور های دانشمندان ایرانی دستگیر شدند که بتدریج اعلام می شوند. ضمناً تهدید مقابله به مثل هم با اسراییل کرده. به هر حال روز گذشته مطبوعات اسراییل به بررسی خط به خط اعترافات آقای مجید جمالی فش که از تلویزیون ایران پخش شده پرداخته بودند و نظرات مختلفی دادند. پاره ای از آنها طوری بحث کردند که انگار دولت اسراییل در ترورها دست دارد ولی بعضی از آنها هم تکذیب کردند و نکاتی را هم دست گذاشتند و گفتند که احتمالاً صحت ندارد.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.

No comments:

Post a Comment