Tuesday, January 5, 2010

سه شنبه 8دی2568

سلام، سه شنبه هشتم دی ماه 88، 29 دسامبر 2009 میلادی

امروز در مورد چهار موضوع صحبت میکنیم:

موضوع اول اینکه دیروز تهران نیمه تعطیل بود، بازار تهران، بازار تبریز هم نیمه تعطیل بودند و حالت بلا تکلیفی و نیمه تعطیل بودن میشه گفت وضع جاری تمام کشوره.

نکته دوم اینکه خبر حرکت مردم در روز عاشورا روز گذشته دوشنبه خبر اول دنیا یا حداکثر خبر دوم تمام رسانه های گروهی دنیا بود و دنیا با شگفتی تمام رسانه های گروهی عکس ها و فیلم هایی رو که تازه به رسانه ها رسیده بود منعکس کردند و شجاعت مردم ایران و خشونت حکومت رو با اب و تاب نقل کردند.

نکته سوم واکنش دنیا به حرکت مردم ایران بود. اقای اوباما که مورد انتقاد مخالفین هم قرار گرفته بود که چرا حرفی نمیزنه در امریکا دیروز صحبت کرد و در صحبتش هم یک نکته خوب بود و اون اینکه دولت امریکا یا هیچ دولت دیگری در مبارزه مردم ایران برای عدالت و ازادی هیچ نقش و دخالتی نداره، چیزی که بارها ملت ایران اعلام کرده که تغییر رژیم در ایران انحصارا وظیفه مردم ایرانه، به هیچ کشور دیگری در دنیا ربط نداره اما تغییر رفتار رژیم نسبت به مردم ایران، سرکوبها و خشونت هایی که میکنه امری است که کمک جامعه جهانی رو ملت ایران احتیاج داره برای اینکه جلوی دست ادمکش این حکومت رو کمک کنه بگیره با فشارهای بین المللی انچنان که به ملت افریقای جنوبی کمک کردند یا ملت های دیگه ولی غیر از اقای اوباما خانم مرکل صدر اعظم المان یا وزارت خارجه فرانسه که زودتر از همه واکنش نشون دادن و محکوم کردن حرکات حکومت ایران رو، بریتانیا و خیلی کشورهای دیگه که از همه جالبتر واکنش وزارت خارجه روسیه بود که غیر از اینکه طرفین رو به خویشتن داری دعوت کرده، که حرف به نظر معقولی هم نمیاد مردم و حکومت رو بگی خویشتن داری انچنان که گویی دو طرف دعوا هستند، اما نکته جالبش اینه که روس ها گفتند جای تاسفه که مردم ایران فکر میکنند روسیه دست داره در این حوادث. نکته ای که باید گفت این است که روس ها وقتی چنین واکنشی نشون میدن، دیپلماسی کند روسیه، کاملا دیده میشه که میفهمن که کار خرابه و دولت کودتایی اعمالش قابل دفاع نیست و در سراشیبی قرار گرفته و سعی میکنن که جبران مافات بکنن و شخصا فکر میکنم روس ها جبران مافاتشون فقط به اظهار نظر نباید ختم بشه باید که ارتباطات گسترده ای رو که در ابعاد مختلف با سازمان سرکوبگر و جنایتکاری مثل اون بخش سپاه که مردم رو سرکوب میکنه دارن باید قطع بکنن ودرعمل نشون بدن که از کودتاچیان در ایران پشتیبانی نمیکنن.

اما نکته چهارمی که اصل بحث ماست این است که در تحلیل کودتاچی ها سه طیف رو در یک نگرش عمومی میتونیم تشخیص بدیم: یک طیف طیف تندروهاست که فکر میکنند کم ادم کشتند، کم دستگیر کردند، کم شکنجه کردند، کم تجاوز کردند و باید بیشتر این کار رو بکنند. یک طیف طیف مقابلی است که معتقد است اقای خامنه ای زیاد هزینه کرده برای احمدی نژاد و هرچه زودتر باید رضایت بده دولت احمدی نژاد بره و در واقع یک نوع اشتی بکنه و از رو در رویی با مردم خودداری بکنه و یک طیف میانه هم که خود اقای خامنه ای جلوشون قرار داره در واقع حالت تاب بازی رو داره که گاهی تندرو تر میشه گاهی کندرو تر و یک بخشیش هم البته به خود شخصیت متزلزل اقای خامنه ای هم بر میگرده که این روزها افسردگیشم ظاهرا عود کرده و در این مواقع کمتر هم میتونه تصمیم بگیره. به هر حال این سه طیف ظاهرا یکشنبه شب بعد از وقایع عاشورا جلسه ای رو داشتن که در این جلسه بسیار جنجالی به شدت ابراز نگرانی شده و سرزنش شدن این اقایون نوابغی مثل نقدی، عزیز جعفری، تائب، رادان و احمدی مقدم و امثالهم که چرا مردم کنترل شهر رو در پایتخت به دست گرفتند و چرا با همه تهدیدها و سرکوبهایی که کرده بودن حادثه ای به این بزرگی در سطح کشور اتفاق افتاده. ظاهرا دعوا به خصوص بین سپاه و وزارت اطلاعات شدید بوده و سرزنشها رو سپاه به طرف وزارت اطلاعات گرفته که تو اطلاعات غلط دادی، نتونستی ارتباطات رو بشناسی و اونها هم متقابلا به گردن اینها انداختن اما به نظر میرسه حاصل این جلسه این شده که طیف تندرویی که امثال اقای نقدی و حسین تائب و عزیز جعفری و عرض شود اقای رادان و احمدی مقدم و مجتبی پسر اقای خامنه ای در اون قرار دارن به نتایجی که رسیدن این است که شب گذشته رفتن بیش از 1100 نفر رو جمعا دستگیر کردن. به سراغ کسانی رفتن که مریض با سن هفتاد و چند سالگی در منزل بودن، کسانی که حتی در خیابون هم نبودن و من یاد قبل از 16 اذر می افتم که رفتن سراغ دستگیری هر چهره شناخته شده جنبش دانشجویی و همون موقع هم گفته شد بهشون که عرض خود می بری و زحمت ما میداری. جنبش سبز با سازماندهی غیر متمرکز و شبکه ای که داره هیچ جوری اینطوری سرکوب نمیشه و قدرتی که با تئوری های خودش داره روز به روز گسترش پیدا میکنه. نشون به اون نشونی هم که 16 اذر بزرگتر و وسیع تر ازتمام 16 اذرهای تاریخ این روز برگزار شد. همین حالت هم در مورد تاسوعا و عاشورا بود که دیدند که عملا فایده نداره. الان هم این دستگیری ها کاملا بی حاصله و فقط جنبش سبز رو بزرگتر و مقاوم تر میکنه. به هر حال این طیف تاکتیکی که اقای نقدی طراحشه 3000 ادم ایشون داره از همین سوء سابقه دارها و کسانی که قمه و چاقو و میله و زنجیر به دستشون میدن که به جون مردم بیفتن یا کسانی که گروه های ترور درست کردن. روشهایی که در امریکای لاتین دیکتاتورها به کار میبردن در آرژانتین در السالوادور یا بعضی کشورهای دیگه که فعالین رو سعی کنن که بشناسن و ترور بکنن و بعد هم گردن نگیرند،

ترورهای ناشناس. اون تاکتیکی که در همون امریکای لاتین هم بیش از هر چیزی مردم انگشت اتهام رو به سمت دیکتاتورها گرفتن و بیش از هر چیزی تزلزل خود اون دولتها رو نشون داد که یک ترورهایی توش میشه و نمیتونن عواملش رو بشناسن. اقای نقدی و دوستان ایشون رفتن سراغ این قبیل روشها، روشهایی که یا امثال حزب نازی فاشیست به کار میبرد،

لباس شخصی هایی که حمله کنند و کتک بزنند و ضرب و جرح بکنن یا روشهای دیکتاتورهای امریکای لاتین که همه اینها هم شکست خورده است. به هر حال به نظر میرسد

این طیف الان دست بالا رو داره و اینها هستن که دارن دیکته میکنن باز به اقای خامنه ای و به بقیه طیف کودتاچی ها که ولو قداست تاسوعا عاشورا رو شکوندند، ولو هر حرمت مذهبی رو کنار گذاشتن اما باید بیشتر دستگیر کنن، بیشتر سرکوب کنن و بیشتر بکشن به خصوص اینکه وحشت پیدا کردن از اینکه بخشی از بسیجی ها و بچه هایی که جبهه رفته بودن روز یکشنبه در صفوف مردم بودن در صفوف جنبش سبز بودن و با سرکوبگرها درگیر شدند.

من نکته ای که میخواستم بگم این است که انچه که جنبش سبز کرده، انچه که مردم کردند در دفاع از خودشون وقتی که یک عده میخوان بزنن بکشنشون بسیار کار درستی بوده و هیچ کس نمیتونه اونها رو سرزنش کنه اما استراتژی جنبش برای مبارزات بی خشونت ، برای فلج سازی حکومت، برای فرسوده کردن کودتاچیان، برای اکسیونهایی که مقاومت و همبستگی عمومی رو تقویت میکنه، شعارنویسی ها، الله اکبر گفتن ها و در مواقع مناسب به خیابون اومدن ها، تظاهرات پراکنده و امثالهم سر جاشه و هیچ کس نمیخواد سراغ اکسیونهای خشونت بار بره.

اما همه متفکرین مبارزات بی خشونت هم تاییدمیکن که وقتی طرف مقابل دست به ادمکشی میزنه وظیفه نداره کسی بایسته و کشته بشه. حفظ جون و حداقل خسارت رو دادن حداقل خسارت رو دادن اصل در مبارزات بی خشونته.

به هر حال اقایون تصمیم گرفتن از عکس اقای خمینی که طرفی نبستن سراغ قران و مقدسات دیگه رفتن و ظاهرا چهارشنبه میخوان بیان تظاهرات بگذارن. ماهم استقبال میکنیم،

هیچ کس به خیابون نخواهد اومد، مثل ماجرای عکس اقای خمینی بیان ما ببینیم چند نفرن. اون دفعه که ده دوازده هزار نفر به زور شدن، باز هم تشریف بیارن توخیابون ببینیمشون چند نفرن، جنبش سبز هم در تدارک است که یک روز صلح امیز بیاد توی خیابون برای یادمان شهدای عاشوراش و عاشورایانش که تا الان شاید 38 نفر شده.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانیV

No comments:

Post a Comment