Tuesday, July 16, 2013

گفتگوی روزانه محسن سازگارا شنبه 22تیر72

سلام،
شنبه 22 تیر 92، 13 جولای 2013 میلادی
امروز در مورد پنج موضوع صحبت می کنیم.


سرمایه گذاری بزرگ اما بی نتیجه در پارس جنوبی

خبرگزاری رویترز خبرداد که تحریم های بانکی برای مواد غذایی برداشته شده و ایران 450 هزار تن گندم وارد کرده است. البته مواد غذایی و کالاهای پزشکی و دارویی هیچگاه مورد تحریم نبوده اما با تحریم بانک ها و شرکت های بیمه عملا ورود این کالاها با مشکل مواجه شده بود. اخیرا کوشش هایی در بیرون از ایران صورت گرفت که این موانع برای کالاهای غذایی و پزشکی برداشته شود تا مردم ایران گندم آلوده ی هندی، برنج آرسنیک دار پاکستانی یا داروهای خارج از استاندارد چینی مصرف نکنند.
رستم قاسمی، وزیر نفت فکر می کند که ممکن است راهی برای سرمایه گذاری در ایران بازشود و در سفر یکروزه اش به آلمان گفته است سرمایه گذاران و تجار غربی به ویژه اروپایی ها فرصت را از دست ندهند و در ایران سرمایه گذاری کنند. البته ایشان اشتباه می کند و سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز کماکان زیر تحریم خواهد بود.
خبرگزاری مهر خبرداد که توسعه ی فازهای مختلف پارس جنوبی به شدت کاهش یافته و به دلیل کمبود پول و سرمایه اغلب این پروژه ها اغلب متوقف شده است. به گفته ی اکبر ترکان، بیش از 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پارس جنوبی انجام شده که عمده ی این سرمایه به دست سپاه داده شده است اما حتی یکی از این پروژه ها هم به نتیجه نرسیده است.
وزارت خارجه هم ادعای سازمان مجاهدین خلق مبنی بر وجود سایت هسته ای در نزدیکی دماوند را تکذیب کرد. البته پیشتر هم تکذیب هایی از سوی وزارت امور خارجه در موارد مختلف انجام شده اما خیلی از اوقات این تکذیب ها درست از آب در نیامده است.

مخملباف؛ سفیر صلح و دوستی در اسرائیلآقای صالحی، وزیر خارجه ی دولت احمدی نژاد در تماس با همتای اماراتی خود از اخراج ایرانی ها ابراز نگرانی کرد. موج اخراج شیعیان لبنانی و ایرانی از کشورهای حاشیه ی خلیج فارس شدت گرفته که یکی از دلایل آن حضور نیروهای حزب الله در سوریه و جنگی است که میان شیعه و سنی در سوریه درگرفته است.
جمهوری اسلامی تقاضای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پس گرفت. در سال 2010 هم ایران تقاضای خود را پس گرفته بود، چرا که می دانست عضویت در این شوراها الزاماتی را نیز به همراه دارد و مثلا باید اجازه دهد  که احمد شهید به ایران سفر کند.
محسن مخملباف، فیملساز شجاع ایرانی، پس از 20 سال و بعد از بارها دعوت، سرانجام به جشنواره ی بیت المقدس رفته و در آنجا صحبت هایی درباره ی دوستی ایران و اسرائیل و محکومیت جنگ طلبی ایراد کرد که خیلی هم مورد استقبال مردم اسرائیل قرار گرفت. مخلباف در این سفر به عنوان یک سفیر صلح و دوستی از فرهنگ و نزدیکی ملت ها سخن گفت. گروهی از مخالفان وی هم نامه ای امضا کرده و گفتند که مخلمباف نباید به این سفر می رفته و این کار وی به رسمیت شناختن اسرائیل و خلاف تحریم اسرائیل است. در واقع لابد این گروه قائلند که اسرائیل باید از صحنه ی روزگار محو شود.

خامنه ای همچنان بر سر مواضع پیشین استآقای عسگراولادی که پیشتر صحبت هایی در دفاع از موسوی و کروبی کرده بود باز هم تغییر موضع داد و گفت که امیدوار است در این ماه رمضان آقای کروبی و موسوی طائبانه به دامان نظام و رهبری برگردند، بلکه شامل رافت رهبری قرار گیرند. البته باید به آقای عسگراولادی گفت که لازم نیست چنین انتظاراتی داشته باشد و همین اینکه خودش در این آخر عمری دست بوس و توجیه گر جنایت های رهبری شده کافی است.
جلالی، عضو جبهه ی پایداری هم گفت که سعید جلیلی بعد از انتخابات با آقای خامنه ای دیدار داشته و نظر رهبری را در مورد فعالیت های انتخاباتی خود جویا شده است که آیا مورد تایید ایشان بوده است یا خیر. رهبری هم در پاسخ گفته است که چهارمیلیون نفری که به شما رای دادند افراد خودجوش و متدینی هستند که دغدغه ی دین دارند و شما باید رابطه تان را با آنها حفظ کنید. اگر این سخنان صحت داشته باشد، باید گفت که همچنان آقای خامنه ای مدافع مواضع تندروانه ی آقای جلیلی است و فقط از سر ترس پایش را یک قدم پس کشیده است.
قرار است همایشی برای بزرگداشت حداد عادل با عنوان مرد "تقوا و تدبیر" برگزار شود و گروهی از هواداران ایشان و آقای خامنه ای از وی تقدیر کنند.

امنیت اسکایپ زیر سوال رفت محمد کمال همامی، یکی از 30 فرمانده ی ارتش آزاد سوریه توسط تشکیلاتی به نام "دولت اسلامی عراق و شام"، وابسته به القاعده، ترور شد. این ترور القاعده با واکنش ارتش آزاد مواجه شده و این ارتش گفته است که این ترور را تلافی خواهد کرد. می توان که گروه هایی از القاعده، احتمالا با پشتیبانی عراق یا جمهوری اسلامی، به جان ارتش آزاد هم افتادند و جنگ احتمالا به فرقه های مختلف در سوریه تقسیم خواهد شد.
روزنامه ی گاردین خبرداد که آقای ادوارد اسنودن، که اسنادی اطلاعاتی را بر علیه آمریکا فاش کرده، اسناد تازه ای را منتشر کرده که نشان می دهد اسکایپ هم توسط آژانس امنیت ملی آمریکا مورد جاسوسی و کنترل قرار گرفته و حساب کاربری اسکایپ عده ای از این طریق مورد کنترل قرار گرفته است. شرکت مایکروسافت به عنوان صاحب اسکایپ در اینباره گفت که فقط مواردی را در اختیار آژانس آمریکایی قرار دادیم که در ارتباط با امنیت ملی بوده است. به این ترتیب مایکروسافت اعتراف کرده است که دستکم برای پاره ای از افراد دیگر امن نیست.

امام جمعه ی بیرجند: فیس بوک خطرناک تر از مواد مخدر است
آقای امامی کاشانی، امام جمعه ی تهران، در نماز جمعه ی دیروز گفت که مصر به دلیل نبودن ولایت و رهبری به این روز سیاه نشسته! نعمتی که ما از آن بهره مند هستیم. امام جمعه ی بیرجند گفت که خطر فیس بوک از خطر مواد مخدر بیشتر است.


اندکی صبر سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی
V

No comments:

Post a Comment