Saturday, April 10, 2010

گفتگوی روزانه محسن سازگارا پنجشنبه 19 فروردین 2569

پنجشنبه 19 فروردین 89، 8 آوریل 2010 میلادی
امروز در مورد شش موضوع صحبت می کنیم.
موضوع اول: نامه ای به امضای 3500 نویسنده، خبرنگار و هنرمند جهانی در دفاع از زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران دربند در ایران است. این جمع بزرگ نویسندگان و روزنامه نگاران جهانی، اسامی چون گوردیمر برنده جایزه نوبل ادبیات از آفریقای جنوبی، ماریا وارداسوسا نویسنده مشهور پروئی، مارگارت آتوود نویسنده کانادایی و تام فریدمن روزنامه نگار و نویسنده معروف آمریکایی و ده ها نفر دیگر به چشم می خورد. این نامه را شاید بشود شبیه دانست با نامه ای که برندگان جایزه نوبل در دهه هشتاد میلادی به یاروزدسکی رئیس جمهور کودتاچی در لهستان نوشتند و در آن خواهان آزادی نویسندگان و روزنامه نگاران دربند شدند. به هر صورت این موج بزرگ جهانی که توسط شانزده سازمان حقوق بشری و انجمن های خبرنگاران و نویسندگان مثل انجمن بین المللی قلم و غیره ایجاد شده، بخشی از کارزار بزرگی است که این شونزده سازمان درست کردند در سطح دنیا برای دفاع از آزادی بیان و قلم در ایران و در آن خطاب به رهبر ایران گفته اند لااقل به چیزهایی که خودتان گفته اید و وعده کرده اید وفادار باشید. و خواهان آزادی نویسندگان دربند در ایران شده اند.
موضوع دوم: روز گذشته در قرقیزستان، بعد از اینکه آقای باقیف رئیس جمهور بعد از انتخابات گذشته که صحبت از تقلب بود و ادعا کرده بود که با نود درصد آراء در انتخابات برنده شده و از ماه گذشته هم ناآرامی در قرقیزستان بود، با یک حرکت بزرگ مردمی و پیوستن مردم به هم، علیرغم اینکه پلیس سرکوب کرد و 17 کشته و 140 مجروح که این شورش ها به جا گذاشته است، مردم موفق شده اند با تسخیر رادیو تلویزیون و مراکز دولتی رژیم را ساقط کنند و آقای باقیف از کشور فرار کرده و وزیر خارجه قبلی کشور تشکیل دولت موقت داده و به نظر می رسد که هنوز ابعاد حرکت در قرقیزستان مشخص نیست، اما آنچه که مشخص است اینست که وضع بد اقتصادی از جمله گرانی برق که مورد اعتراض شورش کنندگان بوده و ده ها مسئله دیگر و فساد بزرگ اقتصادی از انگیزه های مهمی بوده که مردم را به حرکت درآورده است. به هر صورت واکنش ایران و روزنامه های وابسته به حکومت مثل کیهان هم جالب است که سعی کرده اند بگویند این حرکت مردم علیه انقلاب مخملی بوده که معلوم نیست منظورشان چیست ولی از واکنش های حکومت می شود فهمید که به شدت احساس وحشت و ترس کرده اند.
چند چیز را می شود در مورد چیزی که در قرقیزستان اتفاق افتاد گفت:
یک: اگر چه پلیس با مردم درگیر شد اما ارتش در این نزاع بی طرف بود و این بی طرفی باعث شد مردم بتوانند حرکت بکنند.
دوم: وقتی در قرقیزستان مردم توانستند به هم بپیوندند و در بیشکک پایتخت قرقیزستان تجمع بزرگی را ترتیب بدهند هیچ چیز نتوانست جلوی آن ها را بگیرد و حوادثی که اتفاق افتاد کمک کرد که یک حرکت بزرگ تبدیل به یک آکسیون انتهایی شد و مردم توانستند طی آن حرفشان را به کرسی بنشانند و متقلب انتخاباتی را پایین بکشند.
موضوع سوم: آقای احمدی نژاد در سفری که به استان آذربایجان غربی داشته، مثل سایر استان ها بچه های آذربایجان غربی با سردی با او برخورد کرده اند و با همه تدارکی که دیده بودند ایشان در یک استادیوم نیمه خالی صحبت کرده بوده و همان بلایی که در همه جا بر سرش آورده بودند در آذربایجان غربی هم بر سرش آمده است و در صحبتش در استادیوم شهر ارومیه به شدت با لحن غیردیپلماتیک و بی ادبانه به رئیس جمهور آمریکا حرف های تندی زده بیش از هر چیز باید گفت حرف های تحریک آمیزی ست که بیش از پیش دنیا را تحریک می کند و بهانه به دست دنیا می دهد که به راحتی ایران را تحریم کنند. واقعیت اینست که رفتار بی خردانه آقای احمدی نژاد و حاکمین کودتاچی عامل اصلی است که ایران را به لبه تیغ تحریم می برد.
موضوع چهارم: شرکت لوک اویل روسی که قبلا صحبت کردیم پروژه اناران ایران را ترک کرد و رفت، فروش بنزین به ایران را هم که ماهیانه چهل لیتر بوده، اعلام کرده که متوقف کرده است. تامین کننده اصلی بنزین ایران شرکت پتروناس مالزی، توتال فرانسه و ایندیپندنت کویت است که صحبت از اینست که آن ها هم فروش بنزین به ایران را قطع خواهند کرد. همچنین کاهش روزانه 400 هزار بشکه خرید نفت از ایران در ماه گذشته از طریق سه کشور چین، ژاپن و هند که مجموعا شرکت های این سه کشور خریدشان را تا روزی 400 هزار بشکه یعنی بیست درصد صادرات بنزین ایران کاهش دادند. همانطور که قبلا هم صحبت کردیم، این حرکت روی نفت و بنزین به آرامی دارد در سطح دنیا اتفاق می افتد و تحریم تجاری ایران در این حوزه دارد رو به جلو حرکت می کند.
موضوع پنجم: شایعات خبری دال براینکه در ملاقات ایام عید در حضور آقای خامنه ای، آقای احمدی نژاد و آقای لاریجانی به شدت با هم بر سر لایحه حذف یارانه ها درگیر شدند و آقای احمدی نژاد برای مجلس خط و نشان کشیده و این حرف های آقای ذوالنور که دیروز نقل کردیم و برای آقای لاریجانی خط و نشان کشیده بود بخشی از این دعواهایی ست که اتفاق افتاده و به هر حال این لایحه حذف یارانه ها از مواردی ست که مثل یک سریال دنباله دار ادامه دارد و سرنوشت آن نشان خواهد داد که لیاقت حکومت چقدر است و بخصوص شخص آقای خامنه ای.
موضوع ششم: بحث آکسیون هایی است که چند روز است که مطرح کردیم و سعی کردیم که هر روز چند آکسیون را معرفی کنیم و مجموع پیشنهادهایی که مطرح بوده را با شما در میان بگذاریم. اگر یادتان باشد گفتیم که مجموعه آنچه که ما می کنیم، می تواند ما را به مقصد برساند. و همه آکسیون ها در خدمت یک یا چند هدف
1- مشروعیت زدایی از حکومت
2- فرسایش حکومت و ایجاد اختلاف در آن
3- تقویت همبستگی و مقاومت ملی
4- فلج سازی حکومت
قرار دارد.
آکسیون های مورد بحث امشب:
1- استفاده از نهاد های اقتصادی مردمی و جایگزین دولت و ایجاد دولت موازی مردمی: که هم به فلج سازی حکومت کمک می کند و هم در آن فرسایش ایجاد می کند. این امر در خیلی کشور ها سابقه داشته است. که مردم به تدریج به نهادهای موازی دولت اهمیت می دهند و دولت را کنار می گذارند و بایکوت می کنند.
2- افشای هویت سپاهیان و بسیجیان و ماموران مخفی: هم از حکومت مشروعیت زدایی می کند و هم در آن فرسایش ایجاد می کند. کاری که قبلا هم در طول 9 ماه گذشته کرده ایم و تاثیر خیلی بالایی دارد.
3- تظاهرات در روزهایی مثل روز کارگر یا مناسبت های ملی: مثل چهارشنبه سوری یا سیزده به در که به صورت پراکنده انجام می دهیم. و یا حضور در کف خیابان با حداقل خطر. هم مقاومت ملی را تقویت می کند و هم بهترین روشی است که کودتاچیان را فرسایش می دهد.
4- مسافرت سبز و بردن فیلم و شعارهای جنبش به همه جا: که هم مقاومت ملی را افزایش می دهد و هم از حکومت مشروعیت زدایی می کند. چرا که اطلاع رسانی از زمینه هایی است که ما از این طریق وقتی که رشد جغرافیایی جنبش مد نظرمان هست و برای مقابله با سانسور اینترنت و پارازیت فرستادن روی ماهواره می تواند بهترین تاثیر را بگذارد وقتی که ما اخبار را به صورت سی دی یا به شکل اطلاعیه به جاهای مختلف می رسانیم.
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشیدبه امید پیروزی ایران و ایرانی

No comments:

Post a Comment